Baiba Martinsone: Kāpēc ir būtiski izprast atbildības un varas attiecības vecāku, skolotāju un psihologu darbā ar bērnu?

Publicēts: 28.01.2016 13:00

Lai risinātu problēmas, disciplinētu bērnus, uzturētu drošu vidi un arī plašākā mērogā, piemēram, nodrošinātu uzņēmuma izaugsmi, atbildīgajai personai ir jābūt ne tikai atbildībai, bet arī varai savu atbildību realizēt. Gadījumos, kad problēmas darbā ar bērniem risina vairākas iesaistītās puses - vecāki, pedagogi un atbalsta speciālisti – ir nozīmīgi, kurš iesaistās un kurš situāciju risina,” saka klīniskā psiholoģe, ģimenes psihoterapeite, Latvijas Universitātes docente Baiba Martinsone.

 

Vecāku klātbūtnes vara

Daudzi no mums būs saskārušies ar situāciju, kad publiskos pasākumos bērni trokšņo, skraida vai niķojas, bet vecāki neko nedara, lai bērnu nomierinātu vai savaldītu. Ja kāda trešā persona uzņemsies atbildību par netraucētu kārtību un aizrādīs bērnam, arī, ja tā būs skolotāja vai bērnu dārza grupiņas audzinātāja, tad visticamāk cerētā risinājuma nebūs, jo vara atrodas klātesošā vecāka rokās. Vecāka klātbūtne un neiejaukšanās atbalsta bērna nepiemēroto uzvedību. Šādos gadījumos skolotājam būtu jālūdz vecākam realizēt savu varu un uzņemties atbildību par sava bērna disciplinēšanu.

 

Dažkārt vecāki atzīst, ka nespēj tikt galā pat ar sava mazā bērna uzvedību. Tādos gadījumos speciālisti ir kā atbalsts vecākam, lai viņš varētu panākt disciplīnu, nevis pārņem vecāka varu un demonstrē "kā tas jādara".

 

Uzņemoties atbildību, pārliecinies, vai tev ir arī vara!

Lai risinātu problēmu, jāsadarbojas visām iesaistītajām pusēm. Piemēram, skolēns stundu laikā neklausa, skolotājs viņu aizved pie psihologa, lai psihologs to atrisina, tādā veidā deleģējot speciālistam atbildību, bet varu par bērna uzvedību klasē paturot sev. Būtiski, lai atbalsta speciālists neuzņemtos atbildību atrisināt situācijas, kurās viņam nav varas. Līdz ar to skolotājs, lūdzot psihologa palīdzību, kļūst par sadarbības partneri, nevis vienkārši nodod atbildību par problēmas risinājumu psihologam.

 

Sociālā atbalsta speciālisti nav "pasūtījumu pieņēmēji" un "problēmu apkarotāji", no kuriem var prasīt visu atbildību par dažādu grūtību veiksmīgu atrisināšanu. Tādēļ "Amigo iniciatīvas laimīgām ģimenēm" ietvaros notika lekcijas "Speciālistu sadarbība ģimeņu atbalstam".

 

Visu klīniskās psiholoģes, ģimenes psihoterapeites, Latvijas Universitātes docentes Baibas Martinsones lekciju “Speciālistu sadarbība ģimeņu atbalstam” aicinām noskatīties šeit.

Autors: Amigo iniciatīva laimīgām ģimenēm

Foto avots: Shutterstock.com

8 vēsturiskas vietas, ko apskatīt Latvijas jubilejas gadā

Latvija ir tik skaista un interesanta, ka to izbraukāt krustu šķērsu ir vērts jebkurā gadījumā. Lasīt tālāk »

Latvijas jubilejas gads! Veidojam ģimenes simboliku

Ikviens vecāks vēlas, lai viņa bērns zina, ka ģimene ir vērtība. Ģimene jāciena, jāsargā un jāgodā. Viens no veidiem, kā šīs vērtības nozīmi varam iemācīt, ir ģimenes simbolikas veidošana. Lasīt tālāk »

Ģimeniskas aktivitātes šim pavasarim

Lūk, septiņi ieteikumi, ko redzēt, kurp doties un ko būtu vērts paveikt šajā saulainajā gadalaikā visai ģimeni kopā! Lasīt tālāk »

Talkošana. No ģimenes tradīcijas līdz apzinātam dzīvesveidam

Pavasarī tā vien gribas izmēzt ziemas putekļus no istabām, sakopt apkārtni, padomāt par to, kā dzīvot tīrāk un skaistāk. Lasīt tālāk »

Mūzika. Iepazīšana, izzināšana, muzicēšana ģimenes lokā

Muzikāls ir katrs cilvēks, īpaši jau bērns, kas piedzimst, atvērts visiem izaicinājumiem un iespējām. Lasīt tālāk »