Vārds pie vārda, kamēr sanāk dzejolis. Ierosmes dzejoļa rakstīšanai

Publicēts: 01.12.2017 06:05

Mums nav jābūt atzītiem dzejniekiem, lai rakstītu paši savu dzeju, jo dzejolis ir brīnišķīga izteiksmes forma, ar kuras palīdzību varam runāt par visdažādākajām tēmām – dabu, ģimeni, jūtām un sajūtām, vidi mums apkārt, ikdienišķo un neparasto. Dzejas rakstīšana ir veids, kā vērīgi paskatīties apkārt un ieraudzīt to, ko reizēm palaižam garām. 

Dzejoļa rakstīšana ir lielisks veids, kā tuviniekiem pateikt lietas, par kurām reizēm kautrējamies, dusmojamies vai pārdzīvojam. Kopīga dzejoļa rakstīšana ir paņēmiens, kas ļaus ģimenes locekļiem vēl vairāk satuvināties. 

 

Dzejas rakstīšana sākas ar dzejas lasīšanu
Pirms ķeramies pie sava dzejoļa sacerēšanas, ir vērts paskatīties, kādi mēdz būt dzejoļi un pavērot, kā tie uzbūvēti. Šim nolūkam derēs gan jau iemīļotā dzejoļu grāmatiņa, gan arī tāda, ko iepriekš neesat lasījuši. Tomēr ieteicams atcerēties, lai bērnos rosinātu interesei, ir vērts izvēlēties konkrētai vecuma grupai piemērotus dzejoļus (dzejoļus latviešu valodā internetā var meklēt, piemēram, www.letonika.lv). Kad esat kādu dzejoli izlasījuši, varat parunāt par galvenajām dzejoļu pazīmēm – atskaņām, ritmu, rindiņu garumu, rindu skaitu pantā, izteikto saturisko domu, labskanīgumu. 
Īpašs stāsts ir par tautasdziesmām, kas ir mūsu lielā bagātība. Tām ir ritmisks skanējums un dziļa jēga. Protams, nav vajadzības iedziļināties, kā sauc tautasdziesmu pantmērus, tomēr ir vērts ieklausīties un sajust ritmu. Tautasdziesmas pieejamas vietnē www.dainuskapis.lv

 

Sākam rakstīt dzejoli!
Nav vienas pilnīgi gatavas receptes, kā uzrakstīt dzejoli, taču ir vairāki ieteikumi, kas noteikti palīdzēs rakstīšanas procesā. Kā norāda Zinatnieks.lv, viss sākas ar treniņu. Jo vairāk mēģināsiet, jo labāk sanāks. Dzejolis var sākties ar vienu rindiņu vai divām, kas šķietami nākušas no nekurienes, vai arī ar ideju, kas radusies iztēlē. Vēl iesaka iedvesmoties no apkārtnes un apkārtējiem cilvēkiem. Var novērot cilvēkus, kas sēž uz parka soliņiem vai iepērkas veikalā. Var izmēģināt rakstīt dzejoli par cilvēku, kas ir svarīgs, izmantojot šī cilvēka rakstura īpašības. Vēl var palīdzēt konkrētas tēmas izvēle, jo tas arī palīdzēs konkrētāk saprast, kādus tēlus un aprakstus iekļaut dzejolī. Aprakstus būs vieglāk veidot, ja izmantosiet piecas maņas: ožu, garšu, tausti, redzi, dzirdi. Dzeju krāšņāku padarīs mākslinieciskās izteiksmes līdzekļi (metaforas, personifikācijas, epiteti). Ar mākslinieciskās izteiksmes līdzekļu veidiem var iepazīties lv.wikipedia.org

 

Sava dzejoļu lasīšana 
Kad dzejolis (katram savs vai visiem kopējs) gatavs, ir laiks to lasīt skaļi. Dzejoļa lasīšana balsī ļaus saprast, vai viss patiešām ir kārtībā, varbūt tomēr ir nepieciešms kaut ko palabot vai papildināt, lai dzejoļa doma būtu skaidra un pilnīga. Izlasi dzejoli balsī. Zinatnieks.lv iesaka pievērst uzmanību tam, kā skan vārdi, un kā katra rindiņa saplūst kopējā tekstā. Ja esat par visiem sacerējuši vienu dzejoli, varat to lasīt uz maiņām – būsiet pārsteigti, ka katrs to izlasīs citādi, akcentējot citu vārdu, rindu vai noskaņu. Tas tikai parāda, cik mēs, vienas ģimenes locekļi, esam dažādi! 

 

Dzejoļa satura bagātināšana
Dzejoļa rakstīšanas procesā mēs esam brīvi un radoši, tādēļ nevajag baidīties izmantot visus pieejamos resursus, lai savu garadarbu darītu pilnīgu. Citās valodās, piemēram, angļu, ir plašs interneta resursu piedāvājums, lai meklētu vārdu sinonīmus, antonīmus un citus teksta bagātināšanas paņēmienus. Latviešu valodā jāizlīdzas ar drukāto materiālu. Tas varbūt mūsdienās nešķiet tik parocīgi, taču arī enciklopēdiju šķirstīšanai ir savs šarms. Grāmatas, kas noderēs: "Latviešu valodas sinonīmu vārdnīca", Latviešu etimoloģijas vārdnīca.

 

Pārbaudām gramatiku!
Mēdz būt arī tādi dzejoļi, kuru autori nav izmantojuši pieturzīmes. Jā, arī tāda izteiksmes forma ir pieņemama. Taču no pieturzīmēm nevajadzētu atteikties tikai tādēļ, ka neesat droši par to pareizu lietošanu. Gramatikas pārbaude var izvērsties par jautru un interesantu nodarbi, ja darāt to kopā. Arī te ieteicams atcerēties, ka uzdevumam jābūt atbilstošam bērna vecumam. Mazāko klašu skolēni var pārbaudīt, vai dzejoļa rindiņas sākas ar lielo burtu un beigās ir atbilstošas pieturzīmes. Lielāki bērni var pārbaudīt, vai komati ir īstajās vietās un vai vārdi ir uzrakstīti pareizi. Te noderīgs resurss internetā būs www.letonika.lv

 

Raksta tapšanā izmantota informācija no www.zinatnieks.lv

Autors: Amigo iniciatīva laimīgām ģimenēm

Foto avots: Shutterstock.com

8 vēsturiskas vietas, ko apskatīt Latvijas jubilejas gadā

Latvija ir tik skaista un interesanta, ka to izbraukāt krustu šķērsu ir vērts jebkurā gadījumā. Lasīt tālāk »

Latvijas jubilejas gads! Veidojam ģimenes simboliku

Ikviens vecāks vēlas, lai viņa bērns zina, ka ģimene ir vērtība. Ģimene jāciena, jāsargā un jāgodā. Viens no veidiem, kā šīs vērtības nozīmi varam iemācīt, ir ģimenes simbolikas veidošana. Lasīt tālāk »

Ģimeniskas aktivitātes šim pavasarim

Lūk, septiņi ieteikumi, ko redzēt, kurp doties un ko būtu vērts paveikt šajā saulainajā gadalaikā visai ģimeni kopā! Lasīt tālāk »

Talkošana. No ģimenes tradīcijas līdz apzinātam dzīvesveidam

Pavasarī tā vien gribas izmēzt ziemas putekļus no istabām, sakopt apkārtni, padomāt par to, kā dzīvot tīrāk un skaistāk. Lasīt tālāk »

Mūzika. Iepazīšana, izzināšana, muzicēšana ģimenes lokā

Muzikāls ir katrs cilvēks, īpaši jau bērns, kas piedzimst, atvērts visiem izaicinājumiem un iespējām. Lasīt tālāk »