Vai līdz ar pirmo skolas somu bērnam vajadzīgs arī pirmais mobilais telefons?

Publicēts: 23.08.2018 13:00

Līga Tumašova, psiholoģe, "Amigo iniciatīvas laimīgām ģimenēm" vēstnese 

Raugoties no psiholoģiskā aspekta, daudz kas ir atkarīgs no bērna emocionālā stāvokļa un prasmēm, bet galvenokārt tomēr no vecāku spējas sagatavot bērnu telefona lietošanai. Tā ir tāda pati apgūstama prasme kā jebkura cita. Ja mēs gribam, lai mūsu mazais iemācās braukt ar divriteni, šīs prasmes ir jāierāda un sākumā jāpieskata, lai bērns nekristu un sāpīgi nesasistos, lai iemācītos stūrēt, laikus nobremzēt un ievērot galvenos ceļu satiksmes noteikumus. Tāpat ir ar telefonu un internetu – nobrāzti ceļi, visticamāk, nedraud, bet arī šeit ir savi lietošanas noteikumi un situācijas, kurās jāmeklē palīdzība, lai bērns būtu drošībā un neiegūtu nevēlamus paradumus.
 

Vecāku sirdsmiers vai bērna labsajūta?
Galvenais vecāku arguments, iegādājoties telefonu pirmklasniekam, ir iespēja jebkurā brīdī sazināties ar savu skolēnu. Īpaši aktuāli tas kļūst, ja bērns jāved no skolas uz dažādiem pulciņiem vai fakultatīvajām nodarbībām. Bet tādā gadījumā jāpatur prātā telefona pamatfunkcija – tas ir saziņas līdzeklis un saziņai arī jāizmanto. Stundu laikā telefons saziņai nav nepieciešams, un atsevišķas skolas savos iekšējās kārtības noteikumos stingri ierobežo mobilo telefonu un viedierīču lietošanu.

 

Ja bērns jūtas labi, veiksmīgi iekļaujas skolas dzīvē, ir drošs, nav bailīgs vai trauksmains, tad bez telefona mierīgi varētu iztikt un, iespējams, modernā ierīce vajadzīga vairāk pašu vecāku, nevis bērna sirdsmieram. 

 

Taču ir gadījumi, kad telefons, iespējams, var ļaut bērnam justies drošāk. Apziņa, ka jebkurā brīdī var piezvanīt vecākiem, varētu mazināt bailes vai skolas trauksmi. Tikai ar bērnu noteikti tad būtu jāpārrunā, kuri ir tie brīži, kad bērns var zvanīt, lai diena nepārvērstos par nebeidzamu zvanu straumi bez konkrēta iemesla. Ir svarīgi bērnam jau pašā sākumā iemācīt viedierīci lietot atbildīgi, jēgpilni un ar mēru.

Lai izvairītos no situācijas, ka 6–7 gadu vecumā bērni telefonā galvenokārt spēlē spēlītes un uzņem video, vecākiem vajadzētu ierādīt vecumam un interesēm atbilstošas un saturīgas lietotnes. Viennozīmīgi, jēgpilni izmantots, viedtālrunis var būt labs palīgs mācībās un talantu attīstīšanā. Ir daudz lietotņu, kuras bērni var izmantot, lai apgūtu svešvalodas, attīstītu loģisko domāšanu, iemācītos spēlēt mūzikas instrumentus vai zīmētu.

Tāpat pieaugušajiem vajadzētu ņemt vērā arī faktu, ka, bērniem augot, arvien aktuālāka kļūst saskarsme ar vienaudžiem, un mūsdienās būtiska tās daļa notiek digitālajā pasaulē. Skolēniem svarīgas ir savstarpējās sarakstes, dalība dažādās sarunu grupās. Pilnībā norobežojot bērnus no šīs pasaules, viņi var justies nepiederīgi vai atstumti.
 

Septiņi vai desmit gadi?
Nav noteikta vecuma, kad bērnam būtu ieteicams sākt lietot mobilo telefonu. Optimāls vecums varētu būt sākumskolas periods, tomēr svarīgi, lai vecāki saprastu, ka viņu atbildība nebeidzas tikai ar  telefona iegādi. Ar mobilo telefonu bērns nonāk jaunā, virtuālā pasaulē, kur ir jaunas iespējas, kārdinājumi un arī riski. Tāpēc ir svarīgi radīt bērnam pietiekamu izpratni par jauno atbildību un sagatavot viņu. Kopīgi pārrunājiet kāds ir telefona lietošanas mērķis, kā lietot telefonu atbildīgi un droši. 

 

Vislabākais palīgs, bērnam apgūstot telefona lietošanas prasmes, ir ģimenē izveidoti viedierīču lietošanas noteikumi.


Vislabākais palīgs, bērnam apgūstot telefona lietošanas prasmes, ir ģimenē izveidoti viedierīču lietošanas noteikumi, kurus ievēro arī paši vecāki, rādot piemēru un radinot bērnu pie atbildīgas un veselīgas telefona lietošanas. Vecāki ar bērniem var vienoties par atsevišķiem nosacījumiem: piemēram, ieturot maltīti, telefonu nolikt malā, neņemt to līdzi tualetē un guļamistabā, dienā lietot viedierīces ne vairāk kā divas stundas u. c., vienīgi arī vecākiem ļoti svarīgi būt konsekventiem un pašiem savus noteikumus ievērot. 
 

Kad palīdzība vajadzīga vecākiem
Iepazīstināt bērnu ar digitālo vidi nav viegls uzdevums. To apliecina fakts, ka aptuveni trešdaļa jeb 32% aptaujāto skolēnu vecāku atzīst, ka nav pietiekami pārrunājuši ar bērniem tehnoloģiju lietošanas pamatprincipus vai arī tie netiek ievēroti.  Tāpēc likumsakarīgi, ka vēlāk, bērnam pieaugot, arvien biežāk nonākam dažādās problēmsituācijās, kuru pamatā ir pārmērīga viedierīču lietošana vai elementāras piesardzības trūkums sazinoties virtuālajā vidē.

Šeit labs palīgs vecākiem var būt dažādi speciālistu izstrādāti materiāli par atbildīgu tehnoloģiju lietošanu. Šogad lielākajā daļā Latvijas izglītības iestāžu pirmklasnieki un sagatavošanās grupu audzēkņi līdz ar septembri apgūs atbildīgu tehnoloģiju lietošanu ar izglītojošu materiālu “Mobilais gudrinieks”, ko radījusi Amigo iniciatīva Laimīgām ģimenēm sadarbībā ar skolu psiholoģi Sabīni Vilciņu. Materiālā vienkāršā un bērnam saprotamā veidā apskatīti jautājumi un ikdienas situācijas, kuras vecākiem pārrunāt ar bērniem, sākot lietot savu pirmo mobilo tālruni.  

Nopietnas lietas bērni daudz labāk apgūst ar spēļu starpniecību, tāpēc apgūt atbildīgu telefona lietošanu var arī ar interaktīvu spēļu un uzdevumu palīdzību, kas būs pieejami interneta vietnē www.amigo.lv/mobilaisgudrinieks no 22.augusta. Tur apskatāma arī bukleta “Mobilais gudrinieks” elektroniskā versija, lai palīdzētu ikvienam vecākam vieglāk ievadīt bērnu tehnoloģiju pasaulē.
 

Ģimene – stiprāka par telefonu
Protams, mobilais telefons ar laiku bērnam būs vajadzīgs. Gudri lietojot viedierīci, tā var kļūt par labu palīgu mācībās un uzticamu sabiedroto, sākot patstāvīgas gaitas. Tāpēc ir svarīgi šim brīdim sagatavoties vēl pirms lielā pirkuma. Vien jāpatur prātā, ka telefons “ievelk”, un, gluži nemanot, daudzi bērni tajā pavada aizvien vairāk laika. Kvalitatīva brīvā laika pavadīšana kopā ar ģimeni ir visspēcīgākais pamudinājums atturēties no pārmērīgas viedierīču lietošanas. Uzspēlējiet kādu galda spēli, kopā pagatavojiet kaut ko garšīgu, ejiet pastaigās, sportojiet, muzicējiet, būvējiet un konstruējiet un dariet citas interesantas lietas, kas pasargās bērnus un jūs pašus no pārāk lielas aizraušanās ar digitālo pasauli, lai telefoni joprojām pildītu savu pamata – saziņas – funkciju.

Foto avots: Shutterstock.com

Darbā bērni diena sekmē darbinieku lojalitāti

Lai paskatītos uz vecāku darbavietām ar bērna acīm, jau ceturto gadu 1. jūnijā tika aizvadīta Darbā bērni diena. Lasīt tālāk »

Skolēnu brīvlaiks: Kā parūpēties, lai bērna vasara "nepaiet" pie ekrāna

Skolēnu vasaras brīvlaiks ir īstais laiks atpūtai dabā, piedzīvojumiem un jautrībai.  Lasīt tālāk »

Kā nesabojāt kopīgo atvaļinājumu. Septiņas biežākās kļūdas ģimenes brīvdienu pavadīšanā

Avaļinājums nereti tiek uztverts, kā iespēja labot kļūdas, bet tieši brīvdienās pieļaujam būtiskas kļūdas. Stāsta psiholoģe un kognitīvi biheiviorālā psihoterapeite Marija Ābeltiņa.       Lasīt tālāk »

Šonedēļ simtiem bērnu pārņems savu vecāku darbavietas

Jau šo piektdien, 1. jūnijā,  Darbā bērni dienas ietvaros simtiem bērnu viesosies vecāku darbavietās. Lasīt tālāk »

Ģimenēm draudzīga darba kultūra: kā par tās veidošanu rūpējas darba devēji Latvijā?

No elastīga darba laika un papildus brīvdienām ģimenei nozīmīgos brīžos līdz florbola vārtiem birojā – kādi ir labās prakses piemēri Latvijas uzņēmējdarbības vidē? Lasīt tālāk »